ЯКІ ІГРАШКИ ПОТРІБНІ ДИТИНІ?

 

Важко уявити гру дошкільняти без іграшки, причо­му дитина не просто забавляється, а бачить у ній то­вариша, живу істоту.

Нова іграшка завжди радість для малюка, вона за­хоплює, викликає бажання якнайшвидше заволодіти нею.   Якою ж має бути іграшка, щоб вона стала бажаним супутником дитячої гри?

Іноді ми, дорослі, купуючи іграшку, виходимо з того, що подобається нам самим (гарна, практична), не думаю­чи про її відповідність вікові, вподо­банням нашого малюка, про те, що може дати ця іграшка для його роз­витку.       

Безсумнівно, у дитини має бути певний набір іграшок, що сприяють розвитку її чуттєвого сприйняття, мислення, кругозору, що дозволяють їй програвати реальні і казкові ситуації, наслідувати дорослим.

При купівлі іграшок батьки повинні користуватися простим правилом: іграшки слід вибирати, а не збирати!

 

Іграшки для найменших, насамперед, повинні розвивати органи чуття: очі, вуха, руки. Поки основна потреба малюка — відчувати тепло, іграшки малюків повинні бути м’якими і теплими, тоді вони будуть повністю відповідати прагненню дитини все пізнати через дотик. Найкращі іграшки для маленьких — це ті, які можна кусати. Вони повинні бути зроблені з м’яких матеріалів пластмаси, гуми, добре митися, бути легкими, не мати подовженої плоскої форми, щоб засовуючи їх в рот, дитина не могла вдавитися. Забарвлення іграшок повинно бути яскравим, добре, якщо вони будуть зі звуком.

Для однорічного малюка цікаві і корисні будуть пластмасові пірамідки з 3-4-х кілець різного кольору, мисочки різних розмірів, що вкладаються один в одного, різнокольорові кубики. Маніпуляції з цими іграшками не тільки розвивають інтелект дитини, але і приносять радість, коли у малюка щось виходить так само, як у дорослого. Дуже корисні іграшки каталки і неваляшки.

Для 2-річних дуже хороший великий різнокольоровий м’яч, що не закочується під меблі, 7-8-складові пірамідки, м’які іграшки, які вже не тягнуть до рота, а ось засинати з ними дуже добре. Велика пластмассовая машина або коробка вже з цього віку будуть привчати дитину до акуратності, самостійності, оскільки в них повинні складатися після гри кубики, м’ячики, гумові та м’які іграшки. Добре, якщо вже в цьому віці у малюка буде своє ігрове місце в квартирі, а у іграшок теж свій будиночок.

До трьох років набір іграшок розширюється. До яскравих, різнобарвних, з чіткою формою іграшок додаються найпростіші конструктори, які малюки збирають разом з дорослими, завжди при цьому відчуваючи задоволення і захоплення від того, що з дивних шматочків може вийти чудова , зрозуміла дитині фігура-іграшка. На цьому віковому етапі дитина починає активно включатися в світ реальних життєвих ситуацій, дізнається, що люди зайняті в житті роботою і мають різні професії, стикаються з проблемами і знаходять вихід з конфліктів. Тому найчастіше дитина вибирає сюжети для рольових ігор з того життя, яке його оточує. Діти грають в «дочки-матері», «в тата й маму», в «магазин», «лікаря», «дитячий садок» і т. п. Іграшки в цьому віці збільшуються в розмірах (велика лялька, великий ведмідь і т. д.). Правильною буде покупка «наборів для перукарні», чайних і столових сервізів, приладдя, доктора Айболита, меблів та інших предметів, що відображають різні сторони реальності. Основна вимога — «побутові іграшки» повинні виглядати якомога більш подібними до «оригіналу» і бути досить міцними.

До чотирьох років рольова гра стає основним видом діяльності дитини. Ускладнюється зміст гри, багато іграшок стають «непотрібними», так як дитяча фантазія здатна перетворювати конкретні предмети в уявні. Так, олівець може стати чарівною паличкою, зелене листя грошима, намальовані орнаменти на папері килимами. Саме тому в такому віці найбільшу користь дитині принесуть не куплені дорогі іграшки, а зроблені своїми руками разом з дорослими.

Великі іграшки до п’яти років поступово перестають займати дитину. А ось набори звірят, солдатиків, лялькових сімей завойовують інтерес і емоції дитини. З’являється велика можливість для програвання різних варіантів з одними і тими ж іграшками, розвивається фантазія і уява, мислення перестає бути конкретним, а емоціойний світ збагачується.

Шестирічній дитині корисніше і цікавіше вже не статичні і конкретні іграшки. Вона буде рада незвичайному конструктору, моделям кораблів і літаків, красивим фломастерам і захоплюючій настільній грі, розбірному роботові-трансформеру, набору для шиття і в’язання. Дітям дуже подобаються іграшки, зроблені власними руками, особливо, якщо вони стають корисними для інших. Діти люблять в цьому віці робити іграшки-подарунки (кухонні прихватки, серветки, прикраси). Радість і гордість викликає в дитині той факт, що вона вміє робити добро оточуючим і близьким людям. Тому будь-яке бажання дитини щось змайструвати, зшити, склеїти і комусь подарувати, має вітатися батьками, якщо вони хочуть розвинути в дитині працьовитість, посидючість і бажання щось у житті давати іншим. Іграшкові магазини йдуть на другий план, а найбільший інтерес у дітей викликають прилавки з канцелярським приладдям, будівельними матеріалами, нитками і гудзиками. Дитина сама готує себе до зміни виду діяльності та шкільному навчанню.

Надалі дитина сама зробить «інвентаризацію» своїх іграшок.
Не змушуйте ніколи дитину своїми руками викидати зламані або застарілі іграшки! Для неї це символи її розвитку, з кожною пов’язані позитивні емоції і переживання. Це її дитячі спогади, це її друзі. Набагато психологічно екологічніше відремонтувати їх і віддати іншим дітям, подарувати дитячому садку, дитині, якій в цьому плані не пощастило і батьки не купують іграшок.

У шкільному віці діти вчаться гратися без іграшок. Їм все більше починають подобатися рухливі гри з однолітками за допомогою м’ячів, скакалок і т. д. В іграх дитина вчиться вигравати і програвати, підкорятися правилам, визнавати виграш іншого, спілкуватися і працювати спільно з дорослими і однолітками.

 

ДАРУЙТЕ СВОЇМ ДІТЯМ РАДІСТЬ НЕ ТІЛЬКИ У ДНІ НАРОДЖЕННЯ І НОВИЙ РІК, А Й ПРОСТО ТАК, ВІД ГАРНОГО НАСТРОЮ — ГРАЙТЕСЯ З НИМИ!